Pages

 

TERUJA! ~ EXCITED!



Bayangkan anda bercadang mahu bercuti. Sebaik sahaja idea itu muncul, anda mula membuat perancangan: lokasi percutian, bajet anda, tempat tinggal, kenderaan untuk sampai ke lokasi, teman yang akan bersama bercuti, tempat-tempat menarik yang akan dilawati dan seumpamanya.

Mungkin juga anda punya teman yang dikenali di lokasi percutian itu, lantas anda menghubungi beliau untuk menyusun program percutian anda. Oleh sebab beliau lebih arif tentang tempat yang anda ingin tuju, lebih mudah dan menjimatkan masa. Tidaklah anda tercari-cari atau sesat semasa percutian nanti.

Anda juga membuat persediaan jika terjadi perkara yang tidak diingini. Maklumlah, malang tidak berbau. Anda menyiapkan bekalan ubat peribadi dan memaklumkan percutian anda kepada keluarga terdekat. Malah anda juga bertindak bijak membeli travel insurance memandangkan percutian anda kali ini agak lama tempohnya.

Sudah pasti, anda juga rasa TERUJA! Apatah lagi jika ini percutian pertama anda setelah sekian lama. You cannot seem to stop talking about this holiday plan with your friends, looking over the internet and searching for places of interest at your holiday destination. Wow... YOU ARE TRULY EXCITED!

Looking for your first job is a lot similar to going for a holiday. You need plans, you need to know what you want to do, what kind of job you want, what kind of company you wish to work with. You also need to know who to contact and you need to prepare yourself for the job interview. Most importantly, you need to get EXCITED!

Tetapi ramai siswazah, graduan dan mereka yang pertama kali mencari pekerjaan mempunyai kekurangan pada aspek 'keterujaan' ini. Saya pernah berbual dengan beberapa sahabat yang saya kenali yang sedang mencari pekerjaan dan menemui dua jenis perbualan yang berbeza pada mereka. Soalan saya pada mereka adalah, "Macam mana dengan proses cari kerja awak? Anything positive?".

Perhatikan jawapan kedua-duanya:

Sahabat A: Dah banyak saya hantar resume, respon dapat daripada beberapa company je.. Pergi interview dah dua kali, lepas tu senyap. Tak tahu lagi dapat ke tidak? Memang akan ambil masa ke nak bagi jawapan? Tension betul menunggu jawapan ni. Hmmm... Entahlah.. Tengoklah macam mana nanti.. Boleh akak tolong saya?

Sahabat B: Saya dah kenalpasti beberapa company, saya dah hantar resume dan dapat satu panggilan temuduga. Menarik juga proses temuduga ni ya? Banyak saya pelajari walaupun baru pergi satu interview. Lepas ni kalau dipanggil interview lagi, saya dah ada idea bagaimana prosedur interview tu. Saya nak improve resume saya, boleh akak bantu?

Sangat berbeza kan? Jika anda adalah saya, siapa yang akan anda bantu dengan senang hati? Jika anda adalah majikan, siapa yang akan anda ambil bekerja? Sudah pasti sahabat B. Kenapa? Keterujaannya melambangkan betapa beliau seorang yang positif. Keterujaannya menyenangkan.

Mencari pekerjaan adalah satu proses, sudah pasti proses kadangkala berjaya dan kadangkala tidak. You need other plans if things are not going as you wish, just like planning for the holiday.

Sayangnya, ramai orang tidak teruja dan tidak mempunyai perancangan sebelum mencari pekerjaan. Samalah seperti memandu tanpa arah tujuan, tanpa mengetahui amaun minyak kereta, tanpa membuat apa-apa persediaan. Bila sesat atau kehabisan minyak, mula rasa tertekan, tidak tahu apa yang mahu dilakukan.

Jika anda tidak berhasil pada beberapa permohonan awal, itu tandanya anda perlu perbaiki beberapa perkara - mungkin resume anda, cara anda berinteraksi atau mungkin penampilan anda. You should be happy because you have prepared for the worst. NOW you have another chance to improve and better chance to get the job you want!

Pendek kata, LET'S GET EXCITED TO GET THE CAREER YOU WANT!

Nota: Excited dan over-excited adalah dua perkara yang SANGAT BERBEZA ;)