Pages

 

Seminar Persiapan Kerjaya Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)


24 Nov 2012 – Tim Career Cube kali ini telah dijemput oleh kaunselor UTHM Johor bagi berkongsi tips kepada 150 mahasiswa/i berkenaan penampilan professional. Penampilan yang tepat secara tidak langsung mampu ‘memikat’ perhatian para penemuduga ketika menghadirkan diri ke sebarang sesi temuduga di masa hadapan.

Namun sebelum seminar bermula, kami telah dijemput terlebih dahulu untuk mengendalikan sesi temuduga (mock interview) bersama-sama dengan panel temuduga yang didatangkan khas dari bahagian pengurusan sumber manusia Sime Darby. Mock Interview ini berlangsung selama setengah jam dan melibatkan 6 pelajar tahun akhir dari pelbagai bidang. Ini merupakan pengalaman yang baik sebagai titik permulaan pendedahan mahasiswa/I bagi menempuh alam pekerjaan yang lebih mencabar dan konpentitif.

Mengambil dari slogan universiti “dengan hikmah, kita meneroka”, kami dengan ini mengucapkan selamat maju jaya bagi para graduan UTHM Johor. Semoga segala ilmu yang telah dikongsikan sedikit sebanyak dapat membantu kalian di masa hadapan.

Antara kemahiran yang dikongsi kepada peserta program adalah berkaitan dengan tali leher seperti berikut :
  • Pastikan tali leher yang digunakan bersesuaian dengan keseimbangan saiz badan (body proportion). Dengan cara,  luas paling besar tali leher bersamaan dengan luas kolar leher kemeja.
  • Sebaiknya- baiknya hujung tali leher perlu menyentuh kepala tali pinggang si pemakai dalam keadaan berdiri. Adalah tidak benar jika kepanjangan tali leher melepasi tali pinggang menunjukkan status perkahwinan pemakai.








Untuk melihat lebih banyak gambar, lawati FBCareer Cube kami